Skip to content
سد شهرچای ارومیه-min

سد شهرچای ارومیه

ارومیه، جاده بند، کیلومتر 12
5/5

سد شهرچای ارومیه

معرفی سد شهرچای ارومیه

منبع اصلی تامین آب شرب و کشاورزی منطقه ارومیه رودخانه شهرچای می باشد که از ارتفاعات مرزی ایران و ترکیه واقع در شمالغرب کشور سرچشمه گرفته و پس از عبور از شهر ارومیه سرانجام به دریاچه ارومیه می ریزد. سد شهر چای ارومیه یک سد خاکی- سنگریزه‌ای با هستهٔ رسی (GC)، به ارتفاع ۸۴ متراز سنگ بستر و طول تاج ۵۵۰ متر میباشد. حجم کل مخزن سد شهرچای ارومیه ۲۲۰ میلیون متر مکعب، حجم مفید مخزن ۲۱۳ میلیون متر مکعب، حجم آب تنظیمی سالیانه ۱۹۹ میلیون متر مکعب، سیستم انحراف شامل دورشته تونل به اقطار ۳ و ۶ متر و طولهای ۴۶۰ و ۳۴۸ متر و ظرفیت تخلیه ۳۷۰ متر مکعب در ثانیه میباشد. فاصله نسبتا نزدیک سد شهرچای با شهر ارومیه میتواند خطری بالقوه برای ساکنین مناطقی از شهر به هنگام سیلابهای ناگهانی ناشی از شکست سد باشد ولی به دلیل اینکه میزان آب ورودی و خروجی از سد شهرچایی به خاطر مصارف کشاورزی یکسان است خطری ساکنان منطقه را تهدید نمیکند و در صورت سرریز شدن سد در پایین دست هیچ مشکلی وجود ندارد.

حجم آب سدهای استان آذربایجان غربی در سال 1398، ۱۶۰۲ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

هدف از احداث

آب رودخانهٔ شهرچای در طول مسیر خود در حدود ۹۱۱ روستا و آبادی استفاده میشود. مسیر رودخانهٔ شهرچای در محل معروف بند یکی از گردشگاه‌های مردم ارومیه است. تامین آب شرب ارومیه به میزان حداکثر ۷۶ میلیون متر مکعب در سال، همچنین تامین آب کشاورزی ۱۲۵۰۰ هکتار از اراضی دشت ارومیه و کنترل سیلاب از اهداف اصلی احداث این سد میباشد.

دسته بندی ها:

کلمات کلیدی:

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است


ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مکان های مشابه

آذربایجان غربی، ارومیه، بلوار جام جم (جاده بند)، هتل دیاکو
خیابان البرز، پایین‌تر از مسجد، روبروی خیابان امام پور، ساختمان شمس