Skip to content
آبشار-سوله-دوکل (1)

آبشار سوله دوکل ارومیه

ارومیه، شهر سیلوانه، منطقه مرگور
5/5

آبشار سوله دوکل ارومیه

آبشار سوله دوکل با ارتفاع 3487  متر مرتفع‌ترین آبشار آذربایجان غربی شناخته شده است و در منطقهٔ دالانپر واقع است. این آبشار از جاذبه‌های گردشگری منطقه محسوب می‌شود. سوله دوکل در دامنهٔ کوه دالانپر در منطقه مرگور واقع است. روستایی نیز به همین نام در جوار آبشار قرار دارد. آبشار سوله دوکل با چمن‌زارهای اطراف در نزدیکی روستای دیزج از توابع زیوه در جنوب غربی شهرستان ارومیه واقع گردیده‌است. ابشار سوله دوکل که حاصل آب شدن برفهای کوه قندیل می باشد که ابشار بزرگی با سرعت زیادی ایجاد کرده است که در مسیر جریان آب کوهها و تپه های اطراف آن با جریان آب فرو می ریزد و ایجاد گرد و خاک قرمز رنگی می شود که واقعا دیدنی است. سوله دوکل به زبان کردی به معنی “آبشار دود” است و علت این نام گذاری به دلیل برخورد شدید آب و صخرهای موجود در پیکره آبشاراست، سرازیر شدن آب از این ارتفاع باعث ایجاد یک حالت دودی شده و صدای محیبی را تولید میکند.

کمی بالاتر از آبشار سوله دوکل یخچال‌های طبیعی مختلفی وجود دارد که بعضاً چند هزار سال تشکیل دهنده دریاچه‌های زیبایی در دل کوه‌ها شده‌اند دریاچه‌های کوچک و بزرگی همچون”بنچول”،”دیمه ک”و “مامه شیخ” یا همان دالامپر که در این کوهستان‌ها همیشه چشم‌نوازی می‌کنند.

در آبشار سوله دوکل منطقه ای مرزی قرار دارد اما از لحاظ امنیتی‌ بسیار کم خطر است و هیچ گونه مشکل امنیتی و نظامی گردشگران آبشار سوله دوکل را تهدید نمی کند.

دسته بندی ها:

کلمات کلیدی:

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است


ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مکان های مشابه

ارومیه، روستای سلوک، ۳۲ کیلومتری غرب شهر ارومیه
۷۰ کیلومتری ارومیه، منطقه انزل، روستای گورچین قلعه واقع است
ارومیه شیخ تپه خیابان تمکین وش